...

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نکته 1 : توضیحات در جاوا اسکریپت همانند توضیحات در زبان c  و c++  و  java و c# میباشد .

نکته 2 : هر دستور را میتوانید با یک نقطه ویرگول (;) به پایان برسانید ولی اختیاری است (توصیه میشود حتما پایان هر دستور را با نقطه ویرگول مشخص کنید.)

نکته 3 : ادامه دارد ...


  • حسین شفیعی
  • ۱
  • ۰
نکته 1 : python  به شما اجازه میدهد که متن Unicode را استفاده کنید برای اینکار در ابتدای رشته علامت u یا U  را قرار دهید 
مثال:
u"this is a unicode text"

نکته 2 : اگر شما دو رشته لفظی را کنار هم قرار دهید آنها به صورت خودکار توسط Python ادغام می شوند.

مثال:

"what\'s"" your Name?"

به صورت :

"what\'s your Name?"

تبدیل می شود و خروجی این است:

?what's your Name

نکته 3 : در python هیچ نوع char  جداگانه ای وجود ندارد.

نکته 4 : (برنامه نویسان php دقت کنند) رشته های دارای نشان نقل قول تکی و رشته های نقل قول دو تایی یکی هستند - در هر صورت آنها متفاوت نیستند.

نکته 5 : python توضیح ها را به جز موارد خاصی از اولین خط بکار نمیبرد این خط را خط تعبیه می گویند.

نکته 6 : یک خط و تنها یک خط مورب (\) در انتهای خط نشان می دهد که رشته در خط بعدی ادامه  دارد اما به خط بعدی نمی رود.

نکته 7 : قرار دادن r یا R قبل از یک رشته به ما یک رشته ی خام می دهد - هیچ پردازش خاصی بر روی رشته ی خام انجام نمی شود .

مثال:

r"this is \n a line"

خروجی:

this is a line

چون رشته خام است بکاسلش ان (\n) باعث رفتن به خط بعد نمیشود.

نکته 8 : در پایتون دستور هایی که با هم بکار می روند باید دندانه گذاری (فضای سفید) یکسانی داشته باشند هر گزوه اینچنینی از عبارات یک بلاک نام دارد.

نکته 9 : میتوانیم در پایتون برای حلقه ها (for و while) یک else نیز بنویسیم.

نکته 10 :در پایتون 2 : در موقع چاپ با دستور پرینت خودکار به خط بعد میرویم برای جلوگیری از چنین چیزی در پایان دستور پرینت باید یک (,) بگذاریم.

اما در پایتون 3 : کلا در پایتون 3 دستور پرینت رو باید حتما با پرانتز بنویسیم . که یه تابع هست و این تابع یک پارامتر داره به نام end  که این پارامتره میاد مشخص میکنه در انتهای رشته چی بذارم . خب به صورت پیشفرض این پارامتر end  ما برابر است با این رشته :

end="\n"

که باعث میشه به خط بعدی بره برای جلوگیری از اینکه به خط بعد نره باید به صورت دستی این مقدار رو به end  بدیم . مثلا:

print("My Name Is Hossein",end="")

که اگه اینطوری بنویسیم به خط بعد نمیره و کلا بجای end هر چیزی بذاریم در انتهای رشته ای که میخوایم چاپ بشه قرار میگیره در مثال بالا من end رو برابر با یک رشته null  قرار دادم.


نکته 11 : اگر بخواهیم بفهمیم که در رشته ی مورد نظر ما غیر از کاراکتر های مربوط به حرف الفبا آیا کاراکتر های دیگری هم هست یا خیر میتوانیم از متد isalpha()  استفاده کنیم

مثلا:

bool_1="Python".isalpha()
print(bool_1)

output=True

همانطور که مشاهده کردین این تابع اگر مقدار غیر از حروف الفبا نبیند مقدار درست و اگر غیر از حروف الفبا (حتی جای خالی) را ببیند مقدار نادرست را بر میگرداند.

  • حسین شفیعی
  • ۱
  • ۰

Override به فارسی یعنی برتری جستن بر ، برتر یا مهمتر بودن 

در جاوا اگر ما یک کلاس داشته باشیم که دارای یک یا چند متد(توابع تعریف شده در یک کلاس) باشه و ما بخوایم مثلا یک کلاس جدید بسازیم که از این کلاس ارث بری کنه که در این صورت تمام متد ها و خواص اون کلاس پدر رو به ارث میبره ولی ما میخوایم مثلا یک متد از کلاس پدر در کلاس فرزند با اسم مشابه کار متفاوت انجام بده در این صورت امضا تابع رو به همون شکلی که در کلاس پدر تعریف شده مینویسیم ولی بدنه متد یا تابع رو همانطور که میخواهیم در کلاس فرزند آنگونه عمل کند مینویسیم.

البته میتوانیم هنگام ساختن اشیا نیز متد های دلخواهمان را Override کنیم.

مثلا ما یک کلاس داریم که کار این کلاس سامان دهی رویداد ها میباشد و ما در این کلاس متد هایی مثل کلیک کردن یا دابل کلیک کردن و ... را داریم حالا ما میخوایم یک شی از روی این کلاس برای دکمه خروج بسازیم تا هر وقت روی دکمه خروج کلیک شد شی ما کارش را شروع کند در درون این شی یک رویداد کلیک کردن وجود دارد که دارای یک بدنه است و کاری که در هنگام کلیک شدن بر روی دکمه قرار است انجام شود در بدنه این تابع باید نوشته شود.برای اینکار ما باید هنگام ساختن شی از روی کلاس مربوط به سامان دهی رویداد ها متدی که مربوط به کلیک شدن است را Overide  کنیم و در بدنه این تابع مربوط به کلیک شدن کدی که باعث خروج از نرم افزار می شود را بنویسیم.دقت کنید که تابع مربوط به کلیک شدن در کلاس سروسامان دادن رویداد ها وجود داشت اما آن کاری را که ما میخواستیم را انجام نمیداد برای اینکه دقیقا کاری که ما میخواهیم را انجام دهد آن را Override  کردیم.

نمونه های اینگونه Overide  کردن ها را ما بسیار در برنامه نویسی اندریود شاهد هستیم .

 OnClickListener btn = new OnClickListener() {
                            @Override
                            public void onClick(View arg0) {
                                // TODO Auto-generated method stub
                                Intent intent = new Intent(BlueActivity.this, Green.class);
                                startActivity(intent);
                            }
                        };

در بالا از کلاس OnClickListener  یک شی بنام btn ساختیم و در همانجا متد onClick آن را Override کردیم که در بدنه onClick کد مربوط به رفتن به یک اکتیویتی(صفحه) دیگر را نوشته ایم.

کلا Override یک متد که در جاهای مختلف کار های مختلفی میکنه که با استفاده از همین Override  و Overload که بعدا توضیح میدمش مفهوم چند ریختی در زبان جاوا ساپورت میشه.

امیدوارم خوب باشه مطلب براتون . 

  • حسین شفیعی
تمامی حقوق این سایت طبیعتا مال همین سایته و کپی مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد